Over ELI5, CTA en de existentiële angst van copywriters

* Flashback, naar de jaren in loondienst *

Oscar tries to explain to Michael what a surplus is. Season 5 The Office U.S.


Daar zaten we, met z’n 10 rond de vergadertafel. 
Aan het woord: De Grote Strateeg. 

Wat kon ‘ie goed praten. Overtuigend. En slim! 

Eloquent — zo zou hij het zelf noemen. 

Tijdens elke vergadering met DGS waren er minstens 2 à 3 woorden die ik stiekem neerpende, om erna op te zoeken in Van Dale. 

Geloof me: wanneer je als copywriter wordt overklast in de afdeling ‘Woorden’, kan je al eens last krijgen van existentiële angst. 

Terug naar de meeting room.

De DGS dropte zijn gigantische woorden. 
Namen van Amerikaanse schrijvers vlogen door de ruimte. 

En aan het einde van die meetings was iedereen het met elkaar eens: 

“DIT IS HET: THE WAY TO GO!”

DGS blij.
Wij blij. 

Net geen applaus. 

Tót. 

Tot we na de vergadering allemaal terug wandelden naar onze werkplaats. 

Het duurde niet lang, of de eerste twijfel sloeg toe. 

Wie moet wat nu doen, en hoe?
Wat wordt er nu precies verwacht? 
En of iemand het nog even wil uitleggen “in eigen woorden"? 

Lang verhaal kort: er was een vergadering over de vergadering nodig

Tijdens die meetings met DGS gingen — in mijn bescheiden ogen — voornamelijk 2 zaken verkeerd.

Ten eerste:  

De Grote Strateeg maakte dan wel indruk met zijn rijke woordenschat en ronkende Amerikanen.

Toch dreigde de kern ondergesneeuwd te raken — door dure woorden en onscherpe formuleringen. 

En dat is nu net de kunst van copywriting: het complexe zo simpel mogelijk maken. 

In het Engels is hier een term voor: 
ELI5’, oftewel ’Explain Like I’m 5’. 

Moet een 5-jarige je teksten begrijpen? 
Dat vind ik er wat over (of onder).  

Maar begrijpt iemand van 14 à 15 wat je wilt zeggen? 

Dan zit je meestal wel goed. 

En ten tweede: 

Het gebrek aan een duidelijke CTA of call to action. 

Een goede call to action is heel duidelijk, direct en zet je aan tot actie. 

Exact wat er ontbrak tijdens de vergaderingen met de DGS, dus. 

Heb je hulp nodig bij het scherp(er) formuleren van je teksten? 

Call the A-team. 

Of nee: STYLO! 

Bel STYLO: 0476 64 69 13. 

_______________________

Om mezelf terug wat beter te voelen na zoveel existentiële angst, sluit ik af met deze woorden van Albert Einstein. 

"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius --- and a lot of courage to move in the opposite direction.”


Lex & Turner B.V.